Planując wymianę lub układanie zupełnie nowego podjazdu, stajemy zwykle przed dylematem: betonowe płyty czy bruk? Obie opcje mają swoje ogromne zalety, a ich wybór uzależniony jest wyłącznie od charakteru posesji i naszych upodobań. W tym tekście postanowiliśmy zająć się wyłącznie kostką brukową. Zachęcamy do lektury — zwłaszcza jeśli chcesz, żeby otoczenie twojego domu wyglądało naprawdę oryginalnie, a przy tym szykownie.

Przygotowujemy się do układania bruku

Pierwszym etapem naszych prac będzie wykonanie wykopu o głębokości przynajmniej 35 cm. Następnie zabierzemy się za wyrównanie, a następnie ubicie dna. Do tej ostatniej czynności przyda nam się zagęszczarka. Jako, że jest to sprzęt drogi, najlepiej wypożyczyć go od firmy zajmującej się udostępnianiem urządzeń budowlanych. Na ubitej powierzchni osadzamy krawężniki, tworząc dla nich wcześniej fundament z gęstego betonu. Kolejnym narzędziem, które pomoże nam w pracy, to zagęszczarka do betonu. Za jej pomocą będziemy zagęszczać kolejne warstwy podbudowy, czyli tłuczeń o różnym ziarnie i piasek. Następnym etapem będzie wysypanie i wymieszanie ich na sucho. Pamiętajmy o właściwych proporcjach. Do wyznaczenia poziomu warstwy przyda nam się z kolei łata brukarska, którą również wypożyczyć możemy z wypożyczalni elektronarzędzi i sprzętu budowlanego (zakładając, że sami nie prowadzimy takiego biznesu).

Układamy podjazd z kostki brukowej

Mając przygotowaną bazę, możemy przystępować do głównego punktu programu, jakim będzie ułożenie kostki brukowej. Do tej czynności, poza niektórymi ze wspomnianych wcześniej narzędzi, potrzebne nam będzie jeszcze jedno – gumowy młotek. Wykorzystamy go do dobijania ciasno ułożonych elementów. Sprawdza się on o tyle lepiej od młotka klasycznego, że nie uszkodzi kostki, która często bywa dość droga. Pamiętajmy, by nie zostawiać odstępów między elementami podjazdu. Powinny one przylegać do siebie ściśle i równo. Ułożoną powierzchnię scalamy z podłożem, korzystając ponownie z wibratora powierzchniowego. Tym razem zabezpieczamy go, zakładając gumową nakładkę, dzięki której nie uszkodzimy nawierzchni podjazdu.

Świeżo położoną kostkę brukową stabilizujemy, wysypując na nią piasek. Zwróćmy uwagę, by dotarł on do każdej szczeliny między elementami podjazdu.

Ile kosztuje ułożenie kostki brukowej?

Jak nietrudno się domyślić, koszt wykonania podjazdu nie zamyka się wyłącznie na zakupie kostki brukowej. Potrzebne są nam przecież narzędzia, materiały do przygotowania podkładu i inne, czasem trudne do przewidzenia elementy. O ile wiele wypożyczalni rządzi się swoimi prawami, a ich cenniki są różne (bywa, że można się dogadać z wypożyczającym), tak niezbędne nam kruszywa mają swoje konkretne przedziały cenowe. Tonę piachu kupimy już za kilkanaście złotych, zaś tonę tłucznia za około 61,50 zł. Główna bohaterka niniejszego tekstu, czyli kostka brukowa, to około 1/3 kosztów inwestycji. Pozostałe stanowi podbudowa oraz ewentualna praca podwykonawcy.

Więcej eksperckich porad znajdziesz w innych artykułach zamieszczonych w naszym artykule Do jakich nawierzchni lepsza będzie kostka brukowa, a kiedy zastosować płyty tarasowe?.

Wybieramy kostkę brukową – rekomendacja Semmelrock

W ofercie Semmelrock jest kilka modeli kostki brukowej. Ich design dopasowany jest zarówno do architektury nowocześniejszej, jak i tej nieco bardziej klasycznej. Chcąc jednak wybrać jeden model i podać jako przykład, stawiamy dziś na Pavimo. Dlaczego? Jest to bowiem kostka brukowa o bardzo uniwersalnym zastosowaniu. Jej powierzchnie mogą być barwne, ale również klasyczne. Jeżeli naszym ideałem jest powierzchnia jednolita, sięgniemy zapewne po Pavimo w barwach sombra lub ventana. Odważniejszym aranżacjom sprzyjają za to ciepłe melanże canello i marrone. Więcej o Pavimo przeczytasz tutaj: https://www.semmelrock.pl/produkt/kostka-brukowa/szlachetna-kostka-brukowa-pavimo/.

Powierzchnia kostki brukowej Pavimo jest gładka. Grubość średnioformatowego elementu to 6 cm. Wykonana w technologiach colorstripe (marrone) i naturalnego betonu (ventana, sombra) kostka pozbawiona jest fazy. Dzięki hydrofobizacji jej elementy nie wchłaniają wody, a wręcz odpychają ją, co sprzyja trwałości podjazdu. Pavimo sprzedawana jest w tzw. kombiformie, co oznacza, że wszystkie formaty kamieni znajdują się na jednej warstwie palety.

Jeżeli stwierdzimy, że kostka brukowa Pavimo na naszym podjeździe to za mało, śmiało możemy sięgnąć po nią, planując budowę ścieżek w ogrodzie, wewnętrznych dziedzińców, tarasów, ścieżki, alejek, chodników, pasaży czy parkingów. Dzięki wspomnianej uniwersalności można ją dopasować do niemal każdego otoczenia.

Pavimo to jednak nie wszystko. Zachęcamy do dokładnego przestudiowania naszej oferty, dzięki któremu podjęcia decyzji odnośnie konkretnego modelu kostki będzie łatwiejsze. Najważniejsze to dopasować design elementów podjazdu do jego otoczenia. Warto również zwrócić uwagę na warunki, jakie panują w miejscu naszego zamieszkania.

Więcej inspirujących porad znajdziecie w poradniku  Jaką kostkę brukową wybrać? Wzory, inspiracje, aranżacje.